Na regen komt (gelukkig weer) zonneschijn - Reisverslag uit Motril, Spanje van Bas Egmond - WaarBenJij.nu Na regen komt (gelukkig weer) zonneschijn - Reisverslag uit Motril, Spanje van Bas Egmond - WaarBenJij.nu

Na regen komt (gelukkig weer) zonneschijn

Door: Bas & Ton

Blijf op de hoogte en volg Bas

27 September 2007 | Spanje, Motril

tsja het is hier anders dan in Nederland he, hier komt ook echt gelijk weer de zonneschijn, en dan ook echt geen regen meer.. Was er welliswaar bij jullie een zonnetje, en bij ons een bui´tje, het is nu weer heeeeerlijk warm. Vandaag bijv. alweer 31gr. Maar goed.. even een update´tje geven van afgelopen week natuurlijk.

We zouden dus eigenlijk vrijdag onze NIE (Numero de Identificad de Extranjero) een werkvergunning (dacht dat dat niet meer nodig was binnen de EU, maar dus toch) aanvragen.

Dit was dus helaas in het water gevallen, dus afgelopen maandag zijn we maar naar het gemeentehuis gegaan. Natuurlijk hadden we al niet verwacht dat dit soepeltjes zou gaan. Na eerst zeker een half uur in de rij gestaan te hebben, kwamen we uiteindelijk bij balie aan. Naja wij toch echt op normaal spaans vragen voor een NIE, maar ze snapte er niet heel veel van. Ik dus maar uitgelegd wat het was, toen is ze het maar gaan vragen aan een collega van haar. Deze legde haar uit dat dit voor mensen binnen de EU bedoeld was. Die vrouw kon er natuurlijk ook niks aan doen, aangezien ze de hele dag Roemenen aan het behandelen was. Uiteindelijk kregen wij dus toch ons formuliertje, waarbij wij natuurlijk vroegen of ze er foto´s bij nodig had. Ja die had ze nodig. Wij naar de fotozaak even verderop. Daar geholpen door een zeer aardig spaans vrouw, 6 pasfoto´s en een half-grootte foto (dat was dus ook allemaal niet nodig, maar goed). Het kostte maar 4,5 euro, in Nederland mag je blij zijn dat je daar een foto-copy´tje voor hebt, dus wij na wat hulp bij het invullen (ook door deze behulpzame dame, die er natuurlijk de humor wel van inzag dat je als Nederlander vakjes wegkruist van hetgeen je niet bent, dus bij M / V streep je de V weg... ) Hier dus niet, dus daar kwam de Pritt Correct-It.. Na uitleg van hoe het dus in Spanje moest, gingen wij met volle moed terug naar het Gemeentehuis. Met 7 mooie foto´s van ons heerlijke uitgeslapen gelaad (dus niet) op zak, een correct ingevuld formulier, het leek te mooi om waar te zijn... Dat was het dus ook, na weer even in de rij te moeten wachten kregen we te horen dat we een adres moesten opgeven. Wij dus uitleggen dat wij aan het reizen waren en dus geen adres hadden. Toch moesten we van deze ambtelijke dame een adres invullen anders ging het feestje niet door... ¨Moeten wij ons Nederlands adres invullen??¨ Nee een SPAANS adres... Tsja wat nu? Wij terug naar de behulpzame copy-dame, die zou ons vast wel kunnen helpen, en we moesten toch ook nog een copy´tje van het hele formulier voor ons zelf hebben. Deze dame lag natuurlijk helemaal dubbel toen ze ons verhaal hoorde over het adres, dus wij dachten, misschien kunnen we het adres van de camping erop schrijven. Alleen zouden we die week erna er al niet meer zitten.. Zij gaf toch als tip, vul gewoon jullie adres in Nederland in.. Dus wij dat maar gedaan. Eenmaal weer terug bij het oow zo leuke gemeentehuis, waren we vrij snel aan de beurt. Mocht ook wel aangezien het alweer richting sluitingstijd begon te gaan (hier in Spanje is dat half 2). Zij keek vluchtig de documenten door om er vervolgens een stempel op te drukken, dat viel ons al heel niet tegen. Nu alleen nog hopen dat ze, bij nader inzien niet doorhebben dat Kerkrade en Ter Aar niet in Spanje liggen. Het is dus nog even afwachten of wij maandag ons NIE´tje kunnen/mogen ophalen...

Dat was dus maandag....,

Door het slechte weer van afg weekend was de zee wat afgekoeld en waren er dus ook kwallen gekomen, het was ons al opgevallen dat de stranden nog leger waren dan dat ze al waren.. Dinsdag dus toch maar een poging wagen in zee, lekker sportief doen zoals in Benidorm. Nou sportief werd het zeker, want toen Ton een welverdiende knuffel kreeg van een toevallig passerende kwal, ging het zwemmen ineens een stukje sneller (de andere kant op dit keer). Dat was eigenlijk alles van wat we op de woensdag beleefd hadden, want zwemmen was niet echt meer interessant en verder hebben we er maar een grote was-dag van gemaakt.

Woensdag wilden we eerst naar Granada gaan (dat wilden we eigenlijk de hele week al, maar ja... wij houden niet zo van plannen) Dus maar weer een rustig dagje ingevoerd. Alhoewel, rustig?
We wilden even de stad in, ´s avonds tappa´tje doen, gelijk als avond eten. Natuurlijk krijg je hier gewoon tappa´s in de kroeg bij een heerlijke koude pilsner.. Dat is 2 vliegen in 1 klap.. Alleen komt deze klap iets harder aan. Dat kwam niet alleen door deze, maar ook door de liter fles die wij gekregen hadden van onze vriendelijke campingbaas.. Met de laatste bus op de camping aangekomen hadden we toch nog zin om een laatste pilsner te nemen. Het was ook pas 22:00 dus ja... Deze moesten we in de bar halen van de camping, die eigenlijk gesloten was en waar de campingbaas met zijn hele gezin zat te eten. Deze vroegen natuurlijk gelijk of wij aan wilden schuiven, maar wij hadden al lekker gegeten.. Dus wij alleen een pilsje (weer een literfles, want ja hij had niks anders) aan de bar. Na een gezellig gesprek, welke wij opgestart hadden om ons spaans ook op minder nuchtere momenten te testen, dacht deze lieve man: Laten we een typisch Spaanse film gaan kijken; zie hier Torrente 3 verscheen. De hele familie werd ¨weggestuurd¨ zodat wij met hem en zn dochter van 12 een film konden kijken. Deze film was trouwens niet voor 12jaar en ouder (maak er maar 18+ van) Hij was wel komisch, voor zo ver wij hem konden volgen, want dat was absoluut niet eenvoudig. Sowieso al niet, maar na het genot van enkele goudgele rakkers, vermoeilijkte dit nog eens extra. Natuurlijk was die ene fles niet de enige, neeeee er kwam nog een 2e..
Toen wij ´s ochtends om half 7 eruit wilden om onze bus te halen voor Granada, merkten we allebei (beiden door een zeer vreemde verschijning wakker geworden) dat onze toestand niet echt veranderd was ten opzichte van 2 uur daarvoor. Dus wéér geen Granada...

Máár morgen gaan wij écht naar Granada.. of toch niet?? (je weet maar nooit bij ons ;) )
Jullie horen daar wellicht meer over..

Hasta luego
Bastián
y
Antonío

• 27 September 2007 - 18:01

Bas:

Ha tonie en bas,

ik heb geen tijd om het berichtje te lezen, dus ik doe jullie alleen ff de groeten vanuit Zuid-Afrika, waar het trouwens vandaag voor het eerst sinds 5 maanden geregend heeft. Ik hoop ook snel weer op zonneschijn. Lator, Bas

• 27 September 2007 - 19:18

HeMa:

Hi Boys, nou, nou, ik dacht dat ze je in
    Nederland alleen van het kastje naar de muur sturen, maar daar in Spanje
    kunnen ze er ook wat van. Verder krijgen we de indruk dat de camping en de campingbaas goed bevallen, leuk dat jullie zo goed met ze overweg kunnen.
    Hopelijk krijgen jullie dat nie nr snel dan kunnen jullie lekker aan de slag, vast ook leuk. Nou we horen weer van jullie pas goed op jezelf en elkaar en tot horens. Groeten en DK XXX

• 27 September 2007 - 19:28

Lieke:

He lieverdjes!

Fijn om te horen dat jullie je vermaken. ben benieuwd of jullie morgen ook écht naar Granada gaan ;P
    Verder ga ik Maastricht vanavond maar weer onveilig maken..
    'T heeft btw vandaag al de hele dag geregend! echt heel vervelend!!
    kusjes

• 28 September 2007 - 10:13

Sjaak:

he meastro's
    Goed bezig! begrijp dat ze in spanje ook de juiste bierformaten kennen ! succes met jullie zoektocht naar een job en veel plezier in granada deze of volgende week !

gr vanuit glasgow sjaak

• 28 September 2007 - 11:42

Pap John:

Dag heren,
    valt me wel tegen dat jullie niet gewoon naar Granada zijn gegaan...
    's avonds een vent, dan ook 's morgens een vent haha.
    Die kater verdwijnt wel als je opbent.

Jruss,
    Pap John

• 28 September 2007 - 14:29

Janneke:

Hola guapos,
    Het gaat jullie daar alweer veel te goed af zo te lezen. Het is trouwens inderdaad heel erg moeilijk om een werk/woon vergunning te krijgen. Want wat jullie mee hebben gemaakt geld precies ook andersom. Als je namelijk ergens wilt wonen moet je ook weer werk hebben dus het gaat daar allemaal heel ingewikkeld. Maar ik hoop dat het jullie wel gewoon gaat lukken.
    Verder ben ik blij voor jullie dat daar ze zon het wel altijd van de regen wint en hier weer eens niet. Gelukkig is het weer vandaag weer redelijk maar de afgelopen dagen was het een ramp.
    Als jullie trouwens ooit een keer in Granada aankomen moeten jullie ook zeker de Alhambra gaan bezoeken. Ik ben er zelf niet geweest omdat het hoogseizoen was en je in die tijd moet reserveren maar nu zal het wel meevallen met de drukte. De Alhambra schijnt echt heel bijzonder te zijn dus zeker een aanrader. Voor als jullie je misschien vervelen ofzo.
    Ik wil jullie heel veel plezier wensen met de trip. En houd ons op de hoogte!
    X X Janneke

• 28 September 2007 - 14:54

Laura:

heey ventjes hoe is t met jullie
    met mij is alles goed
    jullie krijgen de groetjes van inge en mijn vader en moeder en een knuffel van luca en reno
    hoe vind je de briefjes die inge en ik gemaakt hebben ????
    we msn'en nog wel

kusjes laura

P.S. ohjaa bijna vergeten we hebben een nieuwe huisgenoot EEN HAMSTER WWWWWWWWWWWWAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
    hij is heel lief en van hij is van mij (laura)hijik bedoel zij staat op mijn kamer:)

• 30 September 2007 - 09:39

Linda:

Hier is het weer niet zo goed als bij jullie, maar het regent er tenminste niet. De temperaturen zijn iets minder, maar wel lekker aangenaam.
    En ik maar zaniken over kakkerlakken hier in Zuid-Afrika. Die kwallen zijn toch iets erger

Kus Linda

• 30 September 2007 - 16:05

Suus:

ej jongens,
    nou ja regelen moet je overal, t gaat niet zo heel gemakkelijk zo te lezen, maar het komt wel goed :) als jullie maar plezier hebben...
    x Suus

• 01 Oktober 2007 - 08:34

Milou:

ey lieverds,
    aagezien ik al met je gebeld hebt weet ik dat jullie EINDELIJK in granada zijn geweest, en ook EINDELIJK het spaanse nachtleven hebben ontdekt!
    benieuwd wanneer jullie de vergunning krijgen en of jullie dan werk vinden!
    succes
    dikke kus

• 01 Oktober 2007 - 12:11

Sanne:

Halloooo Mannen!

Zozo, jullie maken er werkelijk een groot avontuur van ;)
    Veel plezier nog, geniet ervan!

Liefs,
    Sanne

P.S.: Bas..*kuch* Told you so ... ? :p

• 02 Oktober 2007 - 09:49

Bouke:

Jullie komen er wel jongens, volgens mij maakt Bas de hele dag de opmerkingen en ligt Ton de hele dag in de slappe lach en komt daar af en toe een zin uit. Maak er een mooie tijd van. Als je trouwens geld nodig hebt voor 7,5% rente per week kun je honderd euro van de BES rekening lenen.

• 02 Oktober 2007 - 19:04

Andrea:

Vandaag hoorde ik op het werk dat een enkel boottochtje Barcalona- Palma de Mallorca incl. auto, 80e p.p. kost.. dus te voet kost dat waarschijnlijk geen reet! Komen jullie op visite?

xx

• 04 Oktober 2007 - 13:27

Sander Van Klaveren:

Hey tonnie en bas,

enne heren veel plezier hoop ik daar in Spanje. Had de site van je pa gekregen dus dacht laten we eens even kijken of hij zich vermaakt.

Zo te horen lukt dat wel aardig.

Je krijgt ook de groeten van je reserve mam en pap.

have fun en tot gauw

Groeten klaveren

• 14 Oktober 2007 - 18:05

Monique:

Het gaat zo te lezen echt wel gezellig eraan toe bij jullie, ik kan Bas dan weliswaar niet maar als het een type zoals Tonny is kan jullie humhum werkvakantie niet stuk, hoop wel dat jullie er ook nog aan gaan denken om ooit terug te komen, mocht dat niet lukken zou ik toch graag eens een adres en dan in Spanje van jullie krijgen zodat ik daar eens op bezoek kan komen..... Heel veel groetjes en nog veel ervaring en plezier

Monique